Branding

Jak współpracować z grafikiem?


Nieważne czy chodzi o projekt brandingowy, UX czy jakikolwiek inny. Nieważne czy wybrałeś do współpracy projektanta freelancera czy studio projektowe. Relacja zleceniodawcy–projektanci jest specyficzna i zawsze rodzi pewne tarcia.

Ty inwestujesz czas i pieniądze, dlatego również w Twoim interesie jest zadbać o jakość współpracy.

Bywałem po obu stronach barykady, dlatego mam dla Ciebie 4 porady.

1. Jak dobrze przygotować projekt?

Zanim zlecisz projekt zapewne już trochę nad nim myślałeś. Na pewno masz w głowie różne wyobrażenia, idee, może nawet pomysły. Ale myślisz sobie: Nie będę głupi. Po co mam im podpowiadać cokolwiek, zobaczymy co mi zaproponują! Założę się, że tak pomyślisz, bo to normalna reakcja.

Jako klient nie chcesz ograniczać projektantów. Wolisz powiedzieć mniej, niż za dużo. Rozumiem Twoje obawy, ale zaufaj mi – im mniej informacji przekażesz projektantom, tym gorzej dla Ciebie.

Projektowanie to łączenie kropek. Im więcej kropek, tym lepszy obraz. Dlatego nie ukrywaj kropek przez projektantem!

Postaraj się przekazać wszystkie informacje, które jesteś w stanie zebrać. Istnieje naprawdę duża różnica między narzucaniem gotowych rozwiązań, a mądrym przekazaniem swoich oczekiwań i sugestii.

2. Jak sprawnie prowadzić projekt?

Zauważasz w projekcie problem, który wymaga poprawy. W naturalny sposób przychodzi Ci do głowy odpowiednie rozwiązanie, więc przekazujesz projektantowi polecenie. On nie rozumie powodu zmiany, wprowadza je trochę inaczej… i rozkręca się cała machina nieporozumień i niekończących się poprawek.

Jak temu zapobiec?

Nie podawaj gotowego rozwiązania tylko wskazuj problem. Pozwól projektantowi znaleźć najlepszy sposób na rozwiązanie problemu.

Przykład. Jeśli stwierdzasz, że jakiś element projektu nie jest odpowiednio widoczny, to zamiast mówić: dajmy to na czerwono powiedz: musimy wyróżnić coś względem czegoś. Po pierwsze projektant rozumie Twoje intencje i może je poprawnie zrealizować. Po drugie zdziwisz się, jak często rozwiązanie wypracowane przez projektanta będzie lepsze niż to, które Tobie wpadło do głowy jako pierwsze.

3. Jak poprawnie ocenić projekt?

Ty patrzysz na projekt przez swoje biznesowo-racjonalne okulary. Wyznaczyłeś konkretne cele i zależy Ci głównie na tym, aby je zrealizować.

Projektant nosi inne okulary – takie z soczewkami projektowo-estetycznymi. Bardzo możliwe, że kwestie kompozycji i estetyki będzie stawiał wyżej niż Twoje cele sprzedażowe.

Jeden projekt, ale dwa punkty widzenia. Jak sprawić, aby wyszło z tego coś dobrego?

Zdejmijcie swoje i załóżcie okulary konsumenta marki. Przecież i tak najważniejsze jest to, jak on zareaguje, prawda?

Musisz zrozumieć, że ani Twój punkt widzenia, ani punkt widzenia projektanta nie są idealne. Nie możecie myśleć ani zbyt biznesowo, a nie zbyt artystycznie. Postaraj się oceniać projekt oczami swojego klienta i taką samą postawę inicjuj u projektanta.

4. Jak skutecznie wdrożyć projekt?

Często zdarza się tak, że projekt jest dobry, ale realizacja wychodzi słabo. Operacja się udaje, ale pacjent umiera. Wynika to zazwyczaj z błędów przy wdrażaniu projektu. Większość przedsiębiorców nie ma w tym doświadczenia i jest to całkowicie zrozumiałe.

W trakcie projektu masz unikalną możliwość czerpać z wiedzy projektantów – wykorzystaj to!

Tylko pamiętaj, że nikt nie odpowie Ci na maila o treści proszę mi wszystko opowiedzieć. Musisz mieć konkretne pytania. Na starcie może być o nie trudno, dlatego ustal z wykonawcą możliwość konsultacji i wsparcia już po zamknięciu projektu.

Proste, prawda? Przygotuj komplet informacji, nie wyręczaj projektanta w jego zadaniach i oceniaj projekt oczami swojego klienta. I korzystaj z know-how projektantów, bo oni naprawdę wiedzą jak skutecznie przełożyć Twoje komunikaty na język wizualny.

Trzymam kciuki za Twoje projekty!

Nazywam się Maciek Sznitowski, jestem Brandoholikiem.

Układam marki w spójną historię, bo spójna marka lepiej zapisuje się w pamięci klientów i szybciej zdobywa ich zaufanie.

Co o tym myślisz? Napisz

Zapisując się, wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie wiadomości. Nie spamuję! Przeczytaj, jak przetwarzam Twoje dane w Polityce prywatności.